איך לצלם וידיאו איכותי באמצעות הסמארטפון שלך

הכל אודות איך לצלם וידיאו איכותי באמצעות הסמארטפון שלך

איך לצלם סרטון וידיאו איכותי באמצעות הסמארטפון שלך
 
 
 
הטלפונים החדשים מגיעים עם מצלמות המסוגלות לצלם סרטוני וידיאו באיכות גבוהה, אבל זה לא מבטיח שהסרט שלך יצא מוצלח. הנה המדריך שלנו לצילום מוצלח באמצעות טלפון חכם או מצלמת כיס.
משפט ידוע בתחום הצילום הוא "המצלמה הטובה ביותר היא זו שנמצאת איתך". זוהי אמרה נחמדה, ולעתים קרובות מאוד נכונה: כשמדובר בתיעוד הרגעים החשובים ביותר בחיים, חובתה הראשונה של המצלמה היא פשוט להיות שם באותו רגע, כל השאר הוא בונוס. מצלמות קטנות וקלות לנשיאה, טלפונים חכמים, שרובם כוללים מצלמות וידיאו, נמצאים בכיסים ובארנקים – תמיד בהישג יד.
אבל יש הבדל גדול בין תיעוד רגע חשוב בחיים לבין צילום שלו. לעתים קרובות מדי, הסרטונים המופקים ממצלמות וידיאו זולות ומסמארטפונים הם סרטונים רועדים, דהויים, מגורענים ובעלי חשיפה לא נכונה. לעומת זאת, עם הכלים והטכניקות הנכונים, תוכל להעלות את רמתם של קטעי הווידיאו מהטלפון החכם שלך בצורה משמעותית.
 
 
מגבלות הצילום
לפני שתוכל להתגבר על המגבלות של מצלמת הסמארטפון שלך –  אתה צריך להבין אותן. במה נבדלות מצלמות הטלפונים ממצלמות וידיאו גדולות באיכות גבוהה? אחרי הכול, שתי המצלמות חולקות את אותו בסיס טכני של עדשה, צמצם, חיישן ותוכנה, ושתיהן מצלמות ברזולוציות של 720 או 1080. עם זאת, הווידיאו המופק מכל אחת מהן שונה באופן מהותי.
ההבדל החשוב ביותר בין מצלמה של טלפונים חכמים לבין מצלמת וידיאו מקצועית הוא חיישן התמונה. בעוד חיישני מצלמות הווידיאו מגיעים בגדלים של חצי אינץ', שני שליש אינץ' (במדידה אלכסונית) ואף לגדלים של 1.1 אינץ', חיישני המצלמות בטלפונים נוטים להיות הרבה יותר קטנים. באייפון 4, למשל, יש חיישן בגודל 0.31 אינץ' עבור תמונות וסרטוני וידיאו, וזה נחשב חיישן גדול יחסית לטלפון). לעובדה זאת חשיבות רבה: תפקידו של החיישן היא לאסוף את האור, וקל יותר לאסוף אור מעל שטח פנים גדול. כתוצאה מכך, חיישנים קטנים יותר צריכים להיות מאוד רגישים לאור, מה שמוריד את איכות צבע, מגביר את עיוות התמונה והתוצאה לפעמים היא תמונה מאוד לא נקייה, או בשפה המקצועית: תמונה מלאה "רעש דיגיטאלי".
התכונה המגבילה העיקרית השנייה של מצלמת טלפון היא העדשה. במקום עדשות הזום הגדולות שנמצאות במצלמות וידיאו מקצועיות, בטלפונים ובמצלמות כיס קטנות, יש אופטיקה קבועה. בדרך כלל עדשות אלה אינן חדות, ולא טובות במיוחד בדבר החשוב ביותר – איסוף אור והעברתו לחיישן. גרוע מכל, עדשות אלו לא יכולות לבצע זום אופטי אמיתי (זום דיגיטלי אינו נחשב).
 
 
טריקים של חיישנים
מרטי מרטין, במאי וצלם קולנוע מלוס אנג'לס, רגיל לצילום בסביבה מקצועית עם ציוד ברמה הגבוהה ביותר. עם זאת, כמעט מיד לאחר ההשקה של הטלפון החכם של אפל, הוא השתמש בו כדי להקליט את וידיאו-קליפ עבור חברו סטיב פאלוס. "מאז שעסקתי לראשונה בקולנוע, תמיד שיננתי דבר אחד", אומר מרטין. "זה לא הכלי, אלא רק האדם שמאחוריו."
הקליפ שנוצר היה מרשים, אבל מרטין הבין מיד מהן המגבלות של המצלמה. מעל לכל, הוא זוכר שנאבק עם תריס מתגלגל, תופעה שגורמת לאפקט גלי בקטעי וידיאו. הסיבה לכך היא שהחיישנים המשמשים במצלמות הטלפונים מקליטים על ידי סריקת כל פריים מצד אחד למשנהו בתנועה רחבה, ולא מקליטים את כל הפריים בבת אחת. אם משהו במסגרת נע במהירות, או, סביר יותר, אם כל המסגרת נעה כתוצאה ממצלמה רועדת, התמונה מתעוותת בצורה בולטת (דוגמה קיצונית להשפעה זו היא צילום מקרוב, באמצעות הטלפון החכם, של פריטה על מיתר גיטרה או מאוורר מסתובב).
כדי למנוע את אפקט התריס המתגלגל, יש לייצב את המצלמה. אם אפשר, כדאי להניח אותה על מעמד קבוע. מצלמות כיס רבות כוללות חיבור לחצובה, ולכן השקעה בחצובה או במונופוד מיניאטורי, בהחלט כדאית. יש מכשירים היכולים לתפקד גם כאוחז ולסייע במניעת הרעידות בקטעי וידיאו שצולמו ביד חופשית. לטלפונים חכמים אין חיבור לחצובה, אבל אפשר לרכוש מארזים לטלפונים הכוללים בתוכם חיבור לחצובה (הדף הבא מציע כמה חלופות "עשה זאת בעצמך").
לצורך צילום הקליפ של חברו, לקח מרטין את נושא היציבות עד הקצה. "ממש הגבלתי את טווח התנועה שלי", הוא אומר, מה שהיווה את המפתח להצלחה של הווידיאו קליפ. רוב הקטעים צולמו בצורה סטטית לחלוטין, מה שכמעט ביטל את ההשפעה של התריס המתגלגל, ויצר את הרושם כי הקליפ צולם במצלמה טובה בהרבה.
אם אתה ממש חייב לצלם ביד חופשית, ואין ברשותך שום אבזר ייצוב, לפחות היצמד לכמה כללים חשובים. אחוז את המצלמה בחוזקה בשתי ידיך – מגע רופף יגרום לצילום רועד. הזז את המצלמה  לאט, והפנה את המצלמה עם כל הגוף שלך ולא רק עם ידיך; אין כמעט מצלמה הסובלת תנועות מהירות, אבל במצלמות טלפונים הבעיה קשה אף יותר. לבסוף, אם אתה משתמש בטלפון חכם, הפוך את המכשיר ואחוז בו כשהוא במצב אופקי.  בצורה זו יהיה קל יותר לשמור על יציבות ולהבטיח שהסרטון שלך יצולם בממדים הנכונים. סרטון וידיאו לעולם לא ייראה טוב עם פסים שחורים ענקיים משני הצדדים.
וידיאו חכםלטלפונים חכמים
  
 
 
1. חשיפת יתר
השמים הם לבנים, אף על פי שהם צריכים להיות כחולים.
פתרון: אם אפשר, לצלם ביום מעונן. אם מצלמים בפנים, לא לכוון למקור האור.
2. תריס מתגלגל
מוט האוהל נראה כפוף; אזורים בצילום נראים דחוסים.
פתרון: לייצב את המצלמה, או להזיז אותה לאט יותר.
3. רעש בתמונה
אזורים בצל מגורענים.
פתרון: נסה להשוות פערי תאורה, או להשתמש בתוכנת עריכה עם אפשרות לניקויי רעשים בצילום.
4. טמפרטורת צבע
גון עורו של הילד בצילום מוזר ולא טבעי.
פתרון: ודא שמקורות האור הינם באותו הצבע (מנורות ליבון/פלורוסצנט/אור יום).
5. קומפוזיציה גרועה
הילד נמצא במרכז הפריים בצורה לא טובה.
פתרון: למד לעבוד עם שיטת השלישים, להעביר את נושא הצילום שמאלה בפריים.
שליטה בחשיפה
עדשות זולות וחיישנים קטנים מקשים מאוד על כל נושא החשיפה הנכונה. מצבי הצילום האוטומטיים לחלוטין במצלמות הטלפונים גורמות לכך שבדרך כלל קל יותר לשלוט בסביבת הצילום מאשר בהגדרות המצלמה שלך.
צילום בחוץ יהיה הכי מוצלח ביום מעונן או בצל. בחיישני מצלמות זולות יש טווח דינמי נמוך, כלומר הם אינם מסוגלים להקליט שינויים דרסטיים באור באותו הפריים. יותר מדי אור יציף את המצלמה, עם שמים בהירים או השתקפויות שיגרמו לשאר חלקי המסגרת להיות חשוכים. אם בלתי אפשרי להימנע מהשמש המסנוורת, צלם מנקודה מוגבהת. זה יבטיח כי השמים יישארו ברובם מחוץ לפריים, ומד האור שבמצלמה שלך ימדוד את נושא הצילום ולא את השמים המסנוורים שמאחוריו.
צילום פנים מעניק לך שליטה רבה יותר, אבל מעלה בעיות חדשות. אל תאיר את הנושא שלך מאחור או ישירות מלפנים; השתמש בתאורה רכה (מנורה עם אהיל) במידת האפשר, או אור מהצדדים. בכל מקרה, יש לוודא שיש מספיק תאורה – מצלמות קטנות וטלפונים מפיקים תוצאות גרועות באור נמוך. נורת עבודה פשוטה אשר מכוונת לקיר והאור מוחזר ממנו יכולה להפוך כל צילום באתר חשוך ואפלולי לסצינה מוארת בטוב טעם.
תצטרך גם להתחשב בצבע האור. מצלמות מתאימות את עצמן באופן אוטומטי כדי לפצות על הצבע, או הטמפרטורה, של האור. מקור אור טבעי נוטה לגוון כחול (או בשפה מקצועית – קר), ואילו רוב האורות הביתיים הם כתומים מאוד (או חמים מאוד בשפה מקצועית). חלון פתוח ליד מנורה דולקת עלול להעניק לנושא הצילום שלך גוון צהוב או כחול, תלוי באיזה מקור אור המצלמה מתמקדת.
 
 
הכללים הבסיסיים
כמה כללים חלים על כל סוגי המצלמה. שים לב איך ממוקם הנושא שלך במסגרת הצילום, ואל תלך תמיד על הברור מאליו. חוק השלישים, שמחלק את התמונה לרשת של 3X3, יעזור לך לבנות קומפוזיציות מעניינות יותר. נסה למקם את האובייקט שלך בעוד מקומות ולא רק במרכז התמונה.
צפה את פעולות נושאי הצילום שלך ואפשר להם מרחב תנועה. כמו כן, אם מישהו פונה לשמאל או לימין, העבר אותו לצד הנגדי של הפריים. אם אתה לא יכול להכניס את כל הגוף של האובייקט לצילום, נסה לחתוך בקו חיתוך טבעי, כגון מרפקים, ברכיים או ירכיים. לקבלת רעיונות ודוגמאות נוספים, מומלץ לבקר באתרי שיתוף וידיאו ברשת כדוגמת יוטיוב. תמצא שם אין ספור דוגמאות לסרטים של צלמים רבים ומוכשרים מרחבי העולם.
עריכת וידיאו הפכה פשוטה מאוד עם כניסתן של תוכנות עריכה פשוטות כמו Windows Movie Makerאו iMovie ובהחלט אפשר לערוך איתן סרטוני וידיאו באיכות טובה, או לשפר סרטוני וידיאו גרועים. הנטייה הראשונית בעת צילום עם טלפון עשויה להיות הקלטת קטעים קצרים, במטרה להימנע מן הצורך בעריכה. זכור שתמיד עדיף לצלם יותר ולערוך אחר כך. יש די והותר מקום אחסון בטלפונים של היום. וחוץ מזה, הדרך היחידה לוודא שלא תפספס את הרגע המכריע במשחק הכדורגל של הילד שלך היא להמשיך ולהקליט כל הזמן… לוקח כמה שניות לערוך החוצה פספוס או פרצוף לא מוצלח. אבל אי אפשר לערוך פנימה משהו שלא צולם.
 
 
עשה זאת בעצמך!
שימוש בטלפון חכם כבמצלמת הווידיאו העיקרית לא מתבטא רק  בנוחות. מדובר גם בחיסכון כספי, שכן אתה משתמש במשהו שכבר קנית. הנה כמה דרכים לחסוך כסף גם על אביזרים:
 
 
מתאם חצובה זריז.
לטלפונים אין מתאם לחצובה, אבל קל מאוד להכין אחד. חתוך כוס נייר או כוס קלקר באמצעה, ואז חתוך שני חריצים בעובי הטלפון בחצי התחתון של הכוס. נקב את תחתית הכוס בעזרת הבורג של החצובה, ואז הדק את הכוס בעזרת אום מתאים.
לופ האחיזה.
שמירה על יציבות טלפון במטרה למנוע רעד כמעט בלתי אפשרית ללא עזרה כלשהי. לולאה עשויה מ-10 מטרים של חוט או חבל כרוך פעם אחת סביב גופו של הטלפון שלך מאפשר לך לייצב את התמונות שלך נגד מתח המסופק על ידי הרגל שלך.
גריפ הנדי-קלאמפ
לאפשרות ייצוב ניידת יותר, מהדק יד מרופד בגומי יכול לשמש  לאחיזת טלפון חכם. הצמד בזהירות – יותר מדי לחץ עלול לגרום נזק למסך. הכי הטוב להשתמש בשילוב עם מארז מגן לטלפון.
כל הזכויות שמורות לעין השופט הפקות 2012
 
 
 
 
 

רוצים שנחזור אליכם?

כבר הולכים?

אם יש סרטון שחיפשת ולא מצאת, השאר/י פרטים ונחזור אליך!

דילוג לתוכן